Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Saturday, September 19, 2009

Välkommen till min första blogg!

Hej och välkommen till min blogg.

Här har jag tänkt att rapportera om min släktforskning om familjerna Widler (min pappas sida) och Bergendahl (min mammas). Ibland kommer jag att ha mycket att berätta och ofta medan ibland kan det vara lite mer tid mellan uppdateringarna. Jag kommer att i rubrikerna ge en ledtråd om inlägget handlar om familjen Widler eller Bergendahl.
Jag önskar att jag hade tänkt på att använda mig av en blogg från början när jag startade min släktforskning för drygt ett år sedan. För då hade jag kunnat berätta om alla torpare, bönder, arbetare, kolare och indelta soldater som jag har funnit på båda sidorna.

Här kommer några snabba fakta om familjeträdet (båda sidor)
1983 personer
Äldsta händelsen är Anders Honkainen födelse år 1530 i Rantasalmi, Finland. Anders är min mormors morfars farfars farfars farfars farfars far. Hans son Jöns Anderson Honkainen utvandrade från Finland till Värmland.
27% av alla barn dör innan 10 års ålder. Angående detta har jag upptäckt att det är en tydlig nedgång av barnadödligheten under 1800-talet jämfört med 1700-talet. Freden, vaccinet och potatisen....?
Medellivslängden för personer som blev minst 10 år är 59,5 för män och 62,1 för kvinnor.

Mina rötter är lite förenklat

Farfars sida: Närke, Uppland och Vallonien (Belgien)
Farmors sida: Ångermanland, Västmanland och Dalarna

Morfars sida: Bohuslän, Västergötland och Östergötland
Mormors sida: Värmland. Dalarna och Finland

Eftersom jag har missat ett helt års av uppdateringar kommer jag att försöka ta igen det och gå tillbaka till min forskning och berätta mer om min familjehistoria. Det kommer att bli spännande läsning om familjeöden, emigranter, soldater, kriminella förfäder inklusive min mormors morfars farfars farfars farfar som blev avrättad 1667.

Stay tuned!

No comments:

Post a Comment