Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Tuesday, September 22, 2009

Widler - Ander Olsson (1705-1775) och Anna Larsdotter (1705-1789)

Jag har tack vare hjälp från Göran tagit mig bakåt till min farmors mormors morfars farfar och farmor. Anders Olsson född 1704 i Västervåla, Västmanlands län och Anna Larsdotter född 1705 i Västervåla. I Västervålas dopbok 1690-1707 hittar jag en Anders som döptes år 1704 med en fader som heter Olof i förnamn. Faderns fullständiga namn är Olof Larsson. Ännu kan jag inte bekräfta att det är rätt Anders jag har funnit men det är troligt att det är så. Det finns ingen annan Anders som döps i Västervåla år 1704 med en fader som heter Olof.
1732 flyttar i alla fall Anders Olsson och Anna Larsdotter till Nordanö i Ramnäs socken också i Västmanland. Anders beskrivs som en bonde. De får tio barn och jag vet inte om alla överlever barndomen vilket tyvärr inte är sannolikt. Se nedan.

Anders Olsson avlider den 19e mars 1775 av ålderdomsbräcklighet och hans uppförande var christeligt. Anna Larsdotter avlider den 8e juni 1789 också av ålderdomsbräcklighet och hennes uppförande var christeligt och stilla.
Enligt uppgifter i Död- och begravingsboken hade Anna 7 söner och tre döttrar varar 5 söner och 3 döttrar fortfarande var i livet.

No comments:

Post a Comment