Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Saturday, September 26, 2009

Widler - Valloner

Det var en spännande dag när min forskning ledde fram till att på min farfars farmors gren härstammar jag från valloner. Hennes namn var Sofia Kristina Lenström och hon föddes den 5e januari 1865 på Vattholma bruk i Lena församling i Uppsala län. På hennes fars sida har jag än så länge kommit ner år 1702 då min farfars farmors farmors farfars far Mårten Gaude föddes och sedan dess, men troligtvis ännu tidigare har min förfäder verkat som smeder på Vattholma bruk. Det finns en Jacob Gaude född 1679 i Ullfors bruk och som är 1723 flyttar till Vattholma och en hans söner heter Mårten. Jag har ännu inte kunnat fastställa släktskapet mellan Mårten och och Jacob men är sannolikt att Jacob är Mårtens far. I så fall är Mårtens mor Catharina Duhan. Jacob Guade var hammarsmed.

Mårten Gaude gifter sig med Anna Duboe (Dubois). De avlider båda två i en relativt ung ålder 41 respektive 45 år. Enligt vad jag har funnit än så länge så får de två barn Jacob (f 1732) och Gilius (1739-1791).

Gilius Gaude gifter sig den 19e april 1761 i Tensta med Stina (döpt till Christina) Jansdotter (1741-1783). De får fyra barn varav Johan Gaude (1767-1821) är min förfader. Christina avlider endast 42 år gammal av feber.

Johan Gaude gifter sig med Anna Lena Lenström (1767-1832) och de får 5 barn varav Maria Christina (1799-1857) är min anmoder.

Maria Christina Gaude - Som så många andra spenderar hon hela sitt liv på Vattholma bruk. Den 28e oktober 1830 gifter hon sig med Olof Lenström (inte släkt med Anna Lena!!). Olof är brukskomakare på Vattholma bruk och hans levnadstid är 1801-1869. De får endast två barn, vilket var mycket ovanligt på den tiden. De två barnen heter Anna Stina och Jan Erik. Anna Stina dog endast tre år gammal av mässlingen.

Jan Erik Lenström föddes år 1837 och var fortfarande i livet vid folkräkningen år 1900, då han levde på Vattholma bruk och verkade som brukskomakare. Jan Erik gifter sig med Anna Lena Persdotter (f 1830 i Tensta - 1890) och de får 7 barn och varav Sofia Kristina är ett av barnen.

Sofia Kristina Lenström gifter sig med min farfars farfar Per Gustaf Eriksson. Men det berättar jag mer om en annan gång.

Vattholma
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattholma

Vattholma bruk
http://web.comhem.se/kulturiuppland/wattholma1.pdf'

No comments:

Post a Comment