Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Monday, November 16, 2009

Bergendahl - Anna Kristoffersdotter

Anna Kristoffersdotter född 1787 måste ha varit en stark kvinna eller var det desperation som fick henne att tillsammans med sin son Erik Persson (född 1813) och hans familj att år 1868 utvandra till Nordamerika. Anna var då 81 år gammal!! Jag undrar om hon verkligen klarade av den långa båtfärden och kom till Nordamerika. Nu har jag blivit mycket intresserad av att få reda på det men jag har tills nu inte forskat något inom emigration och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Anna är förresten min mormors morfars farmor, dvs Eric Janssons svärdotter.

I Säfsnäs utflyttningslängd för år 1868 kan jag se att 42 personer inom loppet av två veckor i april lämnar Säfsnäs för Nordamerika. Under år 1868 var det sammanlagt 142 personer som flyttade ifrån Säfsnäs till andra socknar eller till Nordamerika. Jag undrar om det var en Nordamerikakampanj det året.

Efter att ha googlat lite hittade jag läken nedan. Tydligen flyttade familjen till Iowa.
Persson Family in Iowa

No comments:

Post a Comment