Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Sunday, November 15, 2009

Bergendahl - Eric Jansson (1751-1832)

Dagens person är Erik Jansson född den 17e maj 1751 på Frösaråsen i Säfsnäs socken i Dalarna. Eriks föräldrar var Jan Sigfridsson Honkainen (1699-1775) och Marit Eriksdotter (1719-1792). Erik är min mormors morfars farfars far. Som det hörs på Erik fars namn härstammar de från finnar som koloniserade skogarna väster om Ludvika.

Erik är bosatt på Frösaråsen hela sitt liv och han avlider den 103 october 1832 81 år gammal. Enligt Dödboken är dödsorsaken ålderdom, vilket låter troligt med tanke pa hans ålder. I samma bok beskrivs hans uppförande som kristeligt.
Som så många andra i hans familj och denna del av Dalarna var Erik kolare, dvs han tillverkade träkol.

År 1774 gifter sig Erik med Brita Larsdotter (född 1753 grannsocknen Nås). Enligt dödsnotiserna för både Brita och Erik får de 13 barn men jag har än så länge bara hittat nio barn. Ett av barnen är Petter Ersson född 1780 som är min mormors morfars farfar.

Frösaråsen


Jag önskar att jag hade mer att skriva om Erik men utan tillgång till annat material som Domböcker är det svårt att hitta mer information. Tyvärr är det så att det ”bara” blir ytterligare ett namn till trädet. Men man kommer aldrig få veta hur Erik var som person.

No comments:

Post a Comment