Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Wednesday, December 16, 2009

Widler - Hans Hansson Tvilling

Som jag har efterfoskat i diverse kyrkoböcker för att kunna hitta bakgrunden om min farmors mormors farfars far. Jag tillbringat många timmar födelse- och husförhörslängder för kunna fastställa Hans födelsedatum. Det gjorde det inte lättare att födelsedatumet och platsen var olika beroende på källan. Dessutom var jag även tvungen att söka i olika församlingar.

Hans Hansson föds som oäkta i Malingsbo by i vad som var då Söderbärke församling. Sedan bildar Malingsbo en egen församling. Hans moder heter Lisa Isaksdotter och enligt födelseboken är hans faders namn Hans Larsson.
Hans morfader heter Isak Hansson och han är född år 1730 i Norrbärke, Kopparbergs Län. Jag tänker inte berätta något om honom ännu eftersom jag har inte hunnit forska något om honom ännu. Men jag tänker i alla fall konstatera att mina äldsta rötter till Norrbärke tycks alltså vara min faders sida. Min mamma är född och uppvuxen i Smedjebacken som är huvudorten i Norrbärke.

Men tillbaka till Hans Hansson. Den 29e september år 1805 gifter sig Hans med Anna Andersdotter (född år 1786 i Björsbo, Söderbärke. År 1806 bosätter de sig på soldattorpet Ulfsbo i Söderbärke och de får två söner Anders Hansson (född år 1806) och Hans Erik (född den 26e oktober 1807).

Hans Hansson får nu soldatnamnet Tvilling och är i Bergs Kompani i Västmanlands Regemente. Snart är det krigstider och år 1807 mönstrar Västmanlands Regemente i Stralsund i dåvarande Svenska Pommern. Men Hans finns ej i Generalmönsterrullan från 1807 och tyvärr finns det inga uppgifter om honom. Jag har i andra källor läst att regementet deltog vid försvarningen av Stralsund mot de franska truppernas belägring och att en del soldater stupar eller blir tillfångatagna. I Husförhörslängden finns det en notering om att Hans dör i kriget. I samma längd kan jag också läsa att Hans deltar i nattvarden i Söderbärke den 6e september 1807, dvs efter att Västmanlands Regemente mönstrade i Stralsund. Det tycks som att inte hela regementet befann sig i Stralsund men jag vet inte varför eller var resten av regementet fanns. Detta får bli ett framtida mysterie att lösa.

No comments:

Post a Comment