Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Monday, January 18, 2010

Widler - Jan Erik Söder (Jansson)

Jan Erik Söder föddes den 23e september 1768 i Alsike församing i Uppland. Jan Erik var min farfars mormors morfars far. Hans föräldrar var bonden Johan Johansson och Kerstin Ersdotter. Om dem vet jag inte mycket mer eftersom det inte finns någon husförhörsbok över Alsinge under dessa åren. I födelselängderna hittar jag en yngre bror till Jan Erik, Andreas född 1771 i samma församling. Men sedan hittar jag inga fler barn.

Jan Erik får efternamnet Söder när han omkring år 1792 blir indelte soldat no 131 i Bälinge(Uppsala) kompani, Upplands Infanteriregemente. Soldattorpet heter Edeby och ligger i Uppsala-Näs. År 1835 kommer Jan Eriks barnbarn Maja Cajsas make Anders Gustaf Grandin bli indelte soldat no 131 vid samma torp. Anders Gustaf är min farfars mormors far men det tar vi en annan gång.

Tillbaka till Jan Erik Söder. Han gifter sig med Anna Cajsa Lindholm (1758-1830). De får 5 barn, det är i fall vad jag har funnit än så länge. Äldsta sonen Jan Söder är min farfars mormors morfar.

Jan Erik är soldat under kriget 1808-09 precis som Hans Hansson Tvilling som jag har berättat om tidigare. I regementslängderna kan vi få reda på att Jan Erik var 5 fot och 8 tum lång vilket motsvarar ungefär 168cm. I den första regementslängden efter kriget står det att Jan Erik: "Begär och får avsked, har erhållit brott i högra axeln under kriget och är oförmågen till krigstjänst"

Jan Erik finns med i soldatregistret även om uppgiften om hustruns namn är felaktigt.
Sök på soldatnamn: Söder och född: 1768
Från registret kan man för 20kr beställa hans akt.

Jan Erik erhåller sedan pension. Jag vet inte hur mycket men det skulle vara intressant att få veta. Jan Erik avlider år 1858 i Uppsala-Näs.

No comments:

Post a Comment