Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Saturday, January 2, 2010

Widler - Nicolas de Bouvengne

Jag har sedan tidigare hört familjehistorien om att det fanns vallonska rötter på min farmors sida. Tills nu hade jag inte hittat något som tydde på det men jag hade tidigare funnit vallonska rötter på min farfars sida - Gaude.

Igår la jag märke till att det fanns en gren på min farmors sida som var relativt outforskad - Anna Charlotta Wikholm född år 1821 på Virsbo bruk i Ramnäs, Västmanland. Hennes far Nils Wikholm var mästarsven och hennes farfar Jonas Wikholm var mästare på Virsbo bruk. Direkt kände jag att det fanns en möjlighet att det fanns vallonska rötter på denna grenen eftersom det inte var ovanligt att mästare på bruk hade en vallonsk bakgrund. Jonas Wikholms föräldrar var Nils Jonsson (1714-1776) även han mästare på Virsbo bruk och Elisabet Bovin (1716-1776). Bovin stavas även som Bouvin.

Nicolas de Bouvengne var Elisabets farfars farfar. Nicolas som var smältarmästare lämnade år 1627 Liege, Belgien när han skrev kontrakt med Lövsta bruk i Österlövsta, Uppland. Nicolas ändrade sitt efternamn till Bovin när han bosatte sig i Sverige.

Nicolas son Anton Klasson Bovin föddes år 1607 i Liege i Belgien och kan kommer med fadern till Sverige där han gifter sig med Jana från Kristiania i Norge. Anton avlider år 1690 i Kolbäck, Västmanland.
År 1653 föds sonen Frans Bovin och han gifter sig sedan med Karin Hansdotter (1660-1740). De bosätter sig senare på Virsbo bruk där de båda bor kvar resten av sina liv. Frans som är hammarsmedmästare avlider år 1716 i en drunkningsolycka. År 1680 föds sonen Frans Bovin som är Elisabets fader. Frans är mästare vid Virsbo bruk och gifter sig med Sara Skönberg (1683-1750).

Länkarna nedan visar släktträden mer detaljerat.
http://www.x-konsult.se/gen/html/7064.htm

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=janeur&id=I181958

Virsbo Bruk
http://www.wirsboarkiv.se/

No comments:

Post a Comment