Mjölkpall, Dalarna

Mjölkpall, Dalarna
Mjölkpall, Dalarna

Sunday, January 23, 2011

Widler - Hans Hansson Tvilling mer info

Jag har tidigare skrivit om min farmors mormors farfars far Hans Hansson Tvilling och att han var soldat som dog i det Finska kriget år 1808 men då visste jag inte mer. Det vet jag nu efter att jag hade forskat i några andra regementsrullor.

Den 14e september 1808 blir Hans Hansson Tvilling ihjälskjuten. Västmanlands regemente deltar då i Slaget vid Oravais i Finland mot Ryssland. Slagets utgång, rysk vinst, har ett avgörande betydelse för utgången av kriget. Efter förlusten tvingas svenska armén utrymma Finland.

Nu vet jag inte all detaljerna i slaget och således inte då heller exakt hur det gick till när Hans blev ihjälskjuten.

Oravais Historiska Förening har en utmärkt sida om slaget.


No comments:

Post a Comment